op welke manier kan je als individu het hoogst mogelijke in de job bereiken? Welke eigenschappen combineren de beste (sales)profielen in hun job?

1. "Knowledge doesn't sell" is een uitspraak die je op elke salestraining ingepeperd krijgt. Enkel het opbouwen van kennis over een product/industrie zal je nooit toelaten om het maximum uit een job te halen. Je zal hoogstens een middelmatige verkoper worden zonder een stempel te kunnen achterlaten.
Op persoonlijk niveau heb ik dit ook ervaren. In 2011 heb ik gedurende een half jaar als vastgoedmakelaar gewerkt. De nodige kennis had ik opgebouwd door gedurende 3 jaar in avondschool een gerichte opleiding te volgen. Ik heb me achteraf regelmatig afgevraagd wat de reden tot mijn falen in deze job was. Ik wist waarschijnlijk even veel of misschien zelf meer van de nodige wetgeving, prijsberekening dan andere makelaars, maar toch lukte ik niet in mijn opzet om mezelf succesvol in de markt te plaatsen. Het ontbrak me aan 2 zaken in dit verhaal: TIJD en PASSIE.
2. Om succesvol te worden moet je in de eerste plaats investeren in tijd. Indien succes vanaf de eerste dag of maand volgt, wil dit zeggen dat je product en/of dienst waarschijnlijk niet uniek en dus op termijn inwisselbaar is. Denk bijvoorbeeld in de Belgische markt aan de boom die er kwam toen in vastgoed op een gegeven moment een EPC (energieprestatiecertificaat) nodig was bij de verkoop van onroerend goed. Op korte termijn was er een explosie van startende EPC-deskundigen die al heel snel elkaar onder de markt prijsden van zodra een verzadigingspunt bereikt werd. We zijn nu bijna 10 jaar later en deze markt is volwassen. Enkel de ondernemers die op lange termijn dachten en die tijd investeerden in het bedrijf blijven over.
3. Dat brengt me als laatste bij het belangrijkste aspect van succes: PASSIE. Je voert je job meestal tussen de 30 à 60 uur per week uit. Je kan dit enkel volhouden en succesvol maken indien je vanuit passie onderneemt. Passie vertaalt zich in een continue mindset die zich vertaalt in resultaat. Passie zorgt ervoor dat je continu de drang hebt om jezelf te verbeteren. Elke dag zorgt passie voor de drang om een betere versie van jezelf te creëren waardoor dit zich automatisch vertaalt in succes.
Passie kan je ook vertalen als GRIT/GRINTA/VOLHARDING. De kunst om succes op te bouwen zit hem niet noodzakelijk in je capaciteit om sociaal vaardig te zijn of snel kennis op te bouwen, maar vooral in de wil en kunde om na het falen snel opnieuw ervoor te gaan. De beste boksers kunnen goed incasseren naast de kunde/techniek om hard te slaan.Onderschat echter de noodzaak aan kennis niet in een job.
Kennis over een product/markt/economie is nodig om creatief en out of the box te kunnen denken. Indien je denkbereik zich beperkt tot een basis aan kennis, vertaalt zich dat meestal ook in een gebrek aan creatieve oplossingen om een probleem aan te pakken. Het denkkader zal hiervoor onvoldoende groot zijn. Door kennis op te bouwen rond een product/markt/sector en je te verdiepen in de problematiek van je klant, bouw je ook de mogelijkheid op om vertrouwen te verdienen van je klant.
Kennis biedt je ook de opportuniteit om een passie uit te diepen. Combineer dit met de nodige tijd, lees geduld om iets op te bouwen en het succes volgt gegarandeerd.
LEGUCY BV
Eric De Clercq
Opmerkingen